Sunday, October 25, 2009

Sambungan BLP 3

Sebagai lanjutan daripada post 2, saya ingin memberi contoh, hari ini, dunia serta semua penghuninya, sedang menghadapi keadaan stress berlebihan akibat daripada pelbagai tekanan yang melanda. Terdapat banyak faktor yang membawa kepada berlakunya fenomena ini, tetapi hakikatnya kegawatan stress yang kita hadapai ini adalah akibat perbuatan tangan manusia sendiri.

Ini juga mungkin disebabkan manusia telah terbawa-bawa dengan pemahaman bahawa ’keinginan manusia adalah tidak terhad’(Unlimited wants), dan ’matlamat menghalakan cara’(the end justify the means), hingga kebanyakan kita tenggelam dalam arus perlombaan memburu kehebatan, kekayaan, kesempurnaan, kecemerlangan dan keunggulan. Bahkan sikap ini telah dimasyarakatkan dan dianggap keperluan sejagat yang harus dibudayakan. Apabila ini sudah menjadi budaya, tanpa sedari, secara tabie atau otomatik, ia telah mengundang tekanan stress yang berlebihan hingga ada kalanya mengakibatkan keruntuhan nilai murni, kemerosotan harga diri bahkan kehilangan nyawa.

Walau bagaimana pun, saya tidak heran dengan fenomena ini, kerana suntikan untuk menjadi yang paling cemerlang dalam semua bidang seperti pelajar cemerlang, pekerja cemerlang, ibubapa cemerlang, pasangan cemerlang, institusi cemerlang, kampung cemerlang, bangsa cemerlang dan bermacam-macam lagi telah menjadi budaya manusia sejak zaman datuk nenek kita lagi (since the begin of mankind).

Sejarah juga telah memamarkan bahawa dalam memburu matlamat dan cita-cita, manusia sanggup berbuat apa sahaja. Banyak kali dalam sejarah, bangsa yang bergelar manusia yang bangga dengan tamadunnya itu tanpa segan silu kembali mengamalkan undang-undang belantara (Law of the jungle). Bahkan dizaman ini adakalanya keadaan timbul hingga manusia perlu bersaing untuk hidup maka mahu tidak mahu, undang-undang kehidupan (Law of Survival) terpaksa digunakan!

Lantaran itu nilai-nilai murni seperti semangat bantu-membantu tanpa ganjaran sudah semakin susah didapati. Seolah-oleh generasi kini membesar dengan slogan ’nothing is free’. Jika anda mengalami kerosakan kenderaan di tepi jalan, samada dimasa yang tidak disangka-sangka ataupun ketika musim tengkujuh atau banjir atau seumpamanya, agak tipis harapan untuk dapat bantuan sukarela daripada orang ramai. Pastinya anda terpaksa menghubungi syarikat pembaik kereta rasmi. Kalau pun ada yang tak rasmi, mungkin boleh dapat khidmat ’freelance’ tetapi harus dibayar juga. Bukan sedikit kita mengalami atau setidak-tidaknya mendengar peristiwa sumpama ini berlaku.

Satu lagi contoh yang merunsingkan ialah dalam kejadian ketika seseorang menghadapi kesusahan misalnya kes ragut atau ’bully’. Walaupun peristiwa itu terjadi di siang hari dan di hadapan khayalak ramai, kemungkinan untuk mendapat bantuan daripda orang ramai amat sukar sekali kecuali daripada pihak polis. Saya tidak pasti samada masyarakat kita zaman ini terlalu bersikap mementingkan diri sendiri, atau barangkali tidak berani membatu kerana sudah luput dihati kita sikap wira kerana takut menanggung resiko sendiri-sendiri apabila dilabel dan dibelasah gangster yang membalas dendam sekirannya mereka membantu atau pun memang masyarakat kita kini pengecut sebab tidak tahu ilmu bela diri dan tidak ada keyakinan diriatau lain-lain lagi kemungkinan. Apa yang pasti ialah kita harus menerima hakikat bahawa kita hidup dalam masyarakat bergelar ’nafsi-nafsi’ ataupun 'its every man for himself'. Apabila kita mengelami kesusahan, tidak ada sesiapa yang dengan senang hati sudi membantu kita sepertimana yang kita harap-harapkan. Walaupun kita menangis dan mengemis pertolongan itu, peluang untuk mendapatnya adalah amat tipis.

Bagi kita yang menjangkau usia 40an, khususnya yang pernah tinggal di desa atau pekan kecil, mungkin pernah menikmati azimat ’gotong-royong. Sebagai contoth, dizaman kanak-kanak saya dahulu, apabila ada acara kenduri kawin, sanak keluarga dan masyarakat setempat akan berbondong-bondong datang dengan semangat kekeluargaan dan kejiranan. Masing-masing membawa keperluan seperti seperti pisau, parang ataupun sedikit gula, beras, serbuk kopi dan lain-lain lagi untuk disumbangkan bagi acara tersebut. Suasana kekeluargaan begitu terasa dan bergembira. Sementara kaum dewasa sibuk bekerja, kami kanak-kanak dapat bergaul mesra dan bermain bersama kana-kanak lain yang datang dengan keluarga mereka. Di Ketika itu, hidup harmoni memang bertu-betul terasa dan amat saya rindukan. Munngkinkah akan kembali lagi semangat gotong-royong yang pernah oragng tua-tua kita semai dulu? Ataukah ia juga sudah pupus seperti dinasor yang pupus ditelan zaman?

Kini suasana sudah berbeza. Kebanyakan orang akan lebih cenderung menggunakan khidmat katering. Bahkan ada trend perlombaan dan menjadi semacam satu nilai status untuk mengadakan kenduri majlis seumpama itu di hotel-hotel mewah. Lagi tinggi taraf bintang hotel itu, lagi berprestijlah keluarga itu atau perasaan mereka dimata masyarakat. Walaupun sesetengahnya terpaksa menanggung hutang yang bukan sedikit semata-mata untuk mengikuti trend budaya masa kini.

Akibatnya bumi hijau tempat kita berteduh yang indah ini menjadi huru hara. Tidakkah ini meriasukan? Bagaimanakah keadaannya generasi anak cucu kita di masa depan?

Bersambung ....4

No comments: