Saturday, October 24, 2009

Kata-Kata Aluan

Terima kasih kerana telah memilih untuk bersama-sama saya dalam satu inisiatif kecil ini. Saya bukan mengajak anda untuk mengikuti program perniagan ataupun program keagamaan mahupun politik. Semua itu telah banyak diperkatakan dan banyak dipasaran yang anda boleh dapatkan dengan mudah. Mungkin anda sudah lebih mahir dan lebih berpengalaman di dalamnya.

Sebaliknya, saya ingin mengajak anda kepada sesuatu yang seringkali dianggap enteng oleh manusia. Sesuatu yang terlau mudah diperkatakan dan seringkali dijadikan kesimpulan dalam pelbagai forum bila membincangkan permasalahan kehidupan manusia dalam dunia. Namun belum pernah saya berpeluang mengikuti program yang benar-benar membimbing khusus membawa ke arah merealisasikannya iaitu - Hidup Seimbang.

Kebanyakan program dizaman ini, lebih menekan kepada bagaimana menjadi manusia cemerlang, hebat dan unggul, Jika pun ada yang membawa untuk mencari kesimbangan ianya dibuat samada dalam konteks agama masing-masing ataupun sebagai tajuk sampingan yang hingga ke penghujungnya tidak juga dikupas atau diusahakan secara khusus. Akhirnya peserta hampa dan merasa tidak kesampaian.

Dalam inisiatif ini, saya secara terbuka, ingin membawa anda dan sesiapa sahaja yang ada kemahuan untuk berubah, tanpa sebarang bentuk paksaan, dalam satu pengembaraan untuk membina kehihidupan seimbang. Saya akan kongsikan beberapa mekanisma serta teknik-teknik universal yang khusus, mudah, praktikal, universal dan berkesan yang sesuai untuk semua manusia tanpa mengira sempadan agama, bangsa dan keturunan. Ini kerana saya yakin, dalam kesimbangan itu ada kesihatan, ada keceriaan, ada kemakmuran dan ada ketenangan jiwa dan raga. Bukankah itu yang kita ’bangsa manusia’ inginkan? Bukankah itu juga yang anda idam-idamkan?

Samada kita sedar atau tidak, kesemua ciri-ciri tersebut telah semakin hari semakin terhakis daripada kehidupan kita dan seluruh manusia. Hakikat ini berlaku secara global dan semakin berterusan dan berleluasa. Lihat sahaja paparan dalam laman web dan kebanyakan media masa - anda akan lihat jawapannya. Jika kita ingin bukti yang lebih jelas lagi, kenyataan yang lebih dekat dan hampir lagi, kita lihat sahajalah pada diri kita sendiri serta persekitaran ditempat kita membesar dan menjalani kehidupan. Kenyataan saya dalam hal ini memang tidak asing.

Sebab itulah saya percaya, apabila kita hidup seimbang, diri kita akan sihat, ceria dan tenang dan kesemua kualiti tersebut dengan sendirinya dan secara alami akan menghasilkan buah-buah kemakmuran dan kebahagiaan. Ini adalah undang-undang alami. Satu prinsip Sunnatullah yang kita seringkali di nafikan manusia.

No comments: