Saturday, November 28, 2009

Jawapan Ditangan Anda

Saya merasa terpanggil untuk memberikan sedikit pandangan mengenai satu perkara asas berkaitan BLP. Ini berikutan pengakuan yang saya terima daripada beberapa orang rakan yang mengatakan bahawa mereka merasa segan dan agak keberatan untuk menyertai program membina kehidupan seimbang (BLP) sebegini disebabkan keadaan kehidupan mereka yang tempang, kurang sempurna dan penuh dengan kelemahan dalam pelbagai aspek kehidupan.

Saya rasa, mungkin salah satu sebab kenapa perkara ini timbul ialah, apabila saya mengatakan bahawa, jika kita hendak mengajak orang lain mengikuti program BLP, kita hendaklah mengamalkan (walk-the-talk) amalan dan tips-tips indeks yang terkandung dalam BLI terlebih dahulu. Mungkin kenyataan ini menimbulkan kebimbangan dikalangan mereka kerana, bagaimanakah mereka hendak mengajak orang lain sedangkan diri mereka sendiri masih bergelumang dengan masalah peribadi, isu moral, gaya hidup bebas, masalah rumahtangga, kepincangan keluarga dan bermacam-macam lagi masalah lain yang mengaibkan. Bagi mereka yang berada dalam situasi tersebut, sudah tentu akan merasa tertekan. Selain daripada dihantui perasaan merasa bersalah (guilty concience) mereka juga tidak mahu dilabel sebagai hipokrit yang ’cakap tak serupa bikin’. Saya memahami perasaan mereka.

Lantaran itu, saya sangat berterima kasih kepada rakan-rakan saya ini kerana apa yang mereka lontarkan itu adalah sangat releven. Saya akui bahawa perkara seumpama ini merupakan satu cabaran yang harus dihadapi oleh semua orang yang ingin berhijrah kepada kebaikan. Lambat laun kita harus juga menerima hakikat bahawa memang tidak ada jalan pintas untuk mencapai cita-cita murni ini. Inilah satu perjalanan hidup dalam kehidupan kita yang kita harus lalui dan tidak boleh abaikan (ignoring a problem, will not solve the problem). Kita perlu melalui dan mengalami sendiri perjalanan ini (undergo personally) dan tidak boleh mewakilkannya kepada orang lain. Kenapa? Kerana ini adalah kehidupan kita (This is our life) bukan kehidupan orang lain.

Sehubungan dengan itu, pada pendapat saya, terdapat dua perkara asas yang perlu kita fahami terlebih dahulu; Pertama, dunia ini diciptakan dengan hukum sebab dan akibat (Law of cause and effect). Kedua, perubahan merupakan satu proses. Ia bukan bersifat seperti mee segera yang terus jadi.

Sifat proses pula ialah, ia mempunyai beberapa input, yang harus dihubungkaitkan dengan beberapa aktiviti-aktiviti tambah-nilai, ke arah menghasilkan sesuatu yang telah dikenalpasti dan dihajatkan. Untuk membolehkan ini terjadi, perlu mengambil masa yang tertentu mengikut komplikasi dan skop proses tersebut. Ini sudah tentu memerlukan kesabaran, ketekunan, disiplin, dedikasi dan komitmen. Aktiviti-aktiviti tersebut perlu dilaksanakan dengan penuh tanggungjawab dalam apa pun keadaan.

Hakikatnya, kita akan sentiasa menghadapi bermacam-macam keadaan dan situasi dalam kehidupan kita; samada yang kita suka mahupun tidak suka, manis mahupun pahit, gembira mahupun duka, sesuai mahupun tidak sesuai, dan sebagainya. Apapun situasi dan keadaan yang menjelma, kita harus harungi semuanya dan maju kehadapan. Sudah tentu ini memerlukan pengorbanan yang harus kita lakukan untuk diri kita sendiri secara jujur dan komited, demi kebahagiaan di masa depan. Tuhan tidak akan merubah nasib kita kalau kita tidak berusaha memperbaikinya. Kita harus lebih fokus untuk memperbaiki diri daripada sibuk memikirkan apa orang lain kata terhadap kita. Bukankah kita berniat untuk membawa diri ini berjaya? Jika niat kita betul, haruskah kita menunda usaha murni hanya kerana takut dikata orang?

Jika kita ingin membuat perubahan dalam diri kita, kita harus terlebih dahulu membuat keputusan untuk mengambil tindakan. Kita perlu mencari satu titik permulaan ; satu titik tolak.

Justeru BLP adalah salah satu daripada titik permulaan itu. Perlu saya tekankan juga disini bahawa BLP bukanlah satu standard kesimbangan. BLP adalah satu alat atau mekanisme yang digubal khusus untuk manusia sejagat tanpa mengira bangsa, agama mahupun darjat sosial atau intelektualiti. Lebih daripada itu, BLP merupakan pemangkin yang menyediakan formula mudah, praktikal dan berkesan utuk membantu seseorang mencari kesimbangan dalam kehidupannya. BLP memberikan penyelesaian (solutions) bukan permasalahan.

Oleh yang demikian, samada kita sudah sempurna atau pun tidak, sudah seimbang atau pun tidak, itu bukan ukuran. Kita perlu berusaha umpama ’sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain’ dan jika kita ’ sesat dihujung jalan, kita perlu balik kepangkal jalan’.

Bagi yang baru membaca blog ini, saya ingin menjelaskan bahawa, sebenarnya, maksud awal saya membina BLP adalah untuk kegunaan sendiri. Saya dapati kehidupan saya terlalu dinamik, pantas dan berwarna-warni hingga membawa saya terdedah kepada pelbagai bentuk cabaran dan godaan hidup. Justeru, saya perlu berpegang kepada sesuatu wadah yang jelas, mudah, praktikal dan berkesan untuk memperbaiki dan memelihara diri daripada terperosok ke lembah masalah. Walaupun saya memang jauh daripada sempuna, tapi saya ada niat dan keinginan untuk menjadi manusia yang baik dan bermanfaat di alam maya ini. Bermula dengan inilah lahirnya BLP.

Apabila saya mula mengamalkan BLP saya dapat merasa dan melihat sendiri khasiatnya. Perubahan yang berlaku adalah bersifat organik dan bukan drastik. Saya bersyukur dan berterima kasih kerana kehidupan ini mendewasakan saya. Dlam masa yang sama, kehidupan juga merupakan satu pengembaraan (Journey). Setiap pengembaraan ada destinasi. Dalam menjalani pengembaraan tentunya kita melalui detik-detik pengalaman yang amat bernilai. Jatuh bangun adalah lumrah hidup. Apa yang penting ialah, kita tidak jemu-jemu untuk bangun semula.

Sebagai seorang perunding yang sering dipanggil untuk membuat program peningkatan kapasiti insan, organisasi dan komuniti, saya mempunyai banyak pengalaman secara langsung mahupun tidak langsung di dalam dan luar negara. Akhirnya saya gunakan semua ini sebagai input untuk diadun dalam membentuk BLP seperti yang ada sekarang.

Kini, saya membuat keputusan untuk berkongsi BLP dengan orang ramai (sesiapa sahaja yang ada minat dan keinginan) kerana saya tahu bukan sedikit orang diluar sana yang mempunyai dilema dalam mencari perubahan baik dalam kehidupan mereka. Dalam BLP terdapat kaedah DIY yang perlu dilakukan sendiri dan juga kaedah DIT yang harus dilakukan bersama-sama. Dengan mengamalkan BLP, sekurang-kurangnya kita tidak keseorangan dalam perjuangan memperbaiki diri.

Selamat maju jaya.

1 comment:

Arty said...

Merasa tidak sempurna adalah naluri biasa kita sebagai manusia..malahan memang itulah sifat kita. Tiada seorang manusiapun yang sempurna sepanjang masa, namun kita bukanlah sentiasa salah.

Saya melihat hidup ini indah. Allah maha adil kerana Dia sentiasa memberikan kita ruang untuk memperbaiki diri selagi nyawa dikandung badan. Pun begitu, memang benar apa yang Dr. Mile cuba utarakan di sini. Bukan mudah memulakan langkah pertama untuk melakukan perubahan.